Zintegrowane i dobrze dopasowane ścieżki nabywania lub doskonalenia podstawowych umiejętności w różnych momentach życia są coraz częściej wykorzystywane w celu zapobiegania brakom i niedoborom umiejętności.

W 2017 r. 15,7 % nisko wykwalifikowanych młodych Europejczyków w wieku od 15 do 29 lat nie kształciło się, nie pracowało ani nie szkoliło się (NEET), w porównaniu z 9,6 % ich lepiej wykształconych rówieśników. W tym samym roku stopa bezrobocia wśród nisko wykwalifikowanych dorosłych w wieku produkcyjnym (25-64 lata) wynosiła 13,9 % dla UE-28, podczas gdy stopa bezrobocia wśród ich wysoko wykwalifikowanych rówieśników wynosiła 4,2 %.

Biorąc pod uwagę ogromne zmiany na europejskich rynkach pracy, wsparcie dla uczenia się przez całe życie i kariery zawodowej ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia, że jednostki nadążają za szybko zmieniającymi się potrzebami w zakresie umiejętności i kwalifikacji.

Nota nt. Uczenia się przez całe życie… znajduje się na stronie CEDEFOP-u