Zgodnie z działaniami zaplanowanymi w projekcie, w dniach 10-14 marca 2019 r. odbyła się pierwsza zagraniczna wizyta studyjna. Zespół składający się z przedstawicieli Grupy Sterującej, IBE, FRSE oraz zewnętrznych ekspertów odwiedził pięć instytucji zajmujących się edukacją dorosłych w Portugalii. Wymiana doświadczeń pomiędzy naszymi krajami pokazała, że w kilku kwestiach – działania i realizacja projektów w Portugalii są bardzo zbliżone do polskiej rzeczywistości. Zaskoczeniem natomiast okazała się realizacja zadań szkoleniowych (kursów), oparta na wewnętrznej motywacji uczestnika, którą udaje się osiągnąć m.in. poprzez dobrowolność wyboru formy i częstotliwości spotkań. Uczestnik wówczas ma w pewnym sensie wpływ na sam proces edukacyjny, co z kolei skutkuje wzmocnieniem poczucia własnej wartości. Portugalia to również kraj borykający się z dużym odsetkiem osób u których diagnozuje się deficyt umiejętności i kompetencji podstawowych. Najczęściej podawanym przykładem był wtórny analfabetyzm lub wręcz całkowity brak umiejętności pisania i czytania. Wśród działań edukacyjnych, większość portugalskich instytucji kieruje swoją ofertę do kobiet, które zgodnie z kulturą tego kraju mają bardzo duży wpływ na funkcjonowanie rodziny i wychowanie dzieci.

Wizyta w Portugalii była cenna pod względem merytorycznym i poznawczym. Problematyka edukacji dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych okazała się być swego rodzaju pomostem łączącym dotychczasowe doświadczenia obu stron wizyty.

autor: Katarzyna Machałowska